Ter introductie van de nieuwe Kia Niro hebben wij in samenwerking met Kia een kinetic e-mailcampagne ontwikkeld. Deze e-mailcampagne stond geheel in het teken van de kennismaking met de vernieuwde Kia Niro.
E-mail adressen
Clickratio op mail
Langere leestijd op landingspagina
Clickratio
op mail
Langere
leestijd op
landingspagina
De behoefte van Kia
Kia benaderde ons met de vraag:
"Hoe kunnen wij de vernieuwde Kia Niro via e-mail op een onderscheidende manier onder de aandacht brengen?"
Om de doelgroep van de Kia Niro te informeren en te prikkelen om meer over deze vernieuwde crossover te ontdekken, ontwikkelden wij deze activerende e-mailflow. Een flow die bestaat uit meerdere e-mails om uiteindelijk de bezoeker te verleiden tot conversie.”
In de teasermail hebben we de Kia Niro verstopt onder een rode doek om deze vervolgens pas in de volgende e-mail te onthullen aan de ontvanger. Zodoende wordt de nieuwsgierigheid van de ontvanger gevoed. Het verder verhogen van de engagement doen we met het stellen van de vraag: ‘Weet jij welk model er onder het doek staat?’ In één van de USP’s is hiervoor een hint verwekt. Door op de CTA te klikken kan de ontvanger zelf alvast op onderzoek uitgaan op kia.com.
Nadat de doelgroep is opgewarmd met de teasermail, ontvingen zij de onthullingsmail waarin de Kia Niro letterlijk en figuurlijk uit de doeken wordt gedaan. Met behulp van een GIF-animatie trekken we het rode doek van de auto en nodigen we de ontvanger uit om met behulp van een interactieve colorpicker zelf de kleur van de auto te kiezen. De CTA ‘Samenstellen’ stimuleert het verder configureren van de auto op de landingspagina.
In de laatste conversiemail tonen we de auto in de kleur waarvoor de meeste ontvangers hebben gekozen. Dit zorgt voor herkenning en zal de ontvanger stimuleren om de e-mail verder te lezen. Met behulp van een interactief element kan de ontvanger vervolgens achter het stuur gaan zitten en rondkijken in de cockpit van de auto. Wat volgt zijn uitnodigingen om de brochure te downloaden of een proefrit in te plannen bij de Kia showroom bij hem of haar in de buurt.
In deze leadwervingscampagne zijn o.a. de volgende neurotechnieken toegepast:
Commitment & consistency
Als je A zegt, wil je ook B zeggen. Je bent graag consistent met eerder gemaakte keuzes. Als je de kleur van de auto naar eigen smaak hebt aangepast, ben je sneller geneigd om de configuratie op de landingspagina verder af te maken.
Novelty Effect
Je hebt extra aandacht voor nieuwe dingen. De animatie van het rode doek dat van de auto wordt getrokken, benadrukt de lancering van deze vernieuwde Kia Niro. En dat wekt de aandacht en voedt de nieuwsgierigheid.
Curiosity
Nieuwsgierigheid activeert je gedrag. Zowel de algehele introductie als het aanpassen van de kleur van de auto spelen een rol in het opwekken van nieuwsgierigheid. Je wilt meer van dit nieuwe model ontdekken, en je bent benieuwd naar de andere mogelijkheden om deze auto naar eigen smaak te configureren.
Dankzij ons inhouse ontwikkelde COFFEE analytics dashboard heeft Kia tijdens de gehele campagne realtime inzicht in de resultaten. Zo meten we naast de open- en clickratio's van de e-mails ook leestijd, interactieve clicks en conversies en kunnen we op profielniveau realtime gedrag meten in de buyer journey.
Het uiteindelijke resultaat: van de vooraf afgestemde 150.000 e-mailadressen behaalde de teasermail een openratio van 27,5% en clickratio van 4%. De daaropvolgende onthullingsmail had een openratio van 40,5% en clickratio van 8,8%. Tot slot scoorde de conversiemail een openratio van maar liefst 57,9% en clickratio van 6,9%.
Naast deze mooie cijfers is de leestijd van de gemiddelde bezoeker op de landingspagina verdrievoudigd. Een mooi resultaat na het ‘interactief’ opwarmen van de doelgroep.