InleidingAD case | OMG
Voor de koude winterdagen bood het AD de aanbieding 4 weken voor 4,- de krant in de bus. De actie startte in december 2014 zodat de aanvragers in januari de hele maand voor maar 4,- het AD konden lezen. In de looptijd van een maand is de pagina getest en geoptimaliseerd.

Optimalisatie
In deze test is gekeken naar het effect van schaarste door middel van een aflopende voorraadteller.

Schaarste/sociale bewijskracht versus producteigenschappen
Het principe schaarste is vertaald in een aflopende voorraadteller. Deze voorraadteller heeft nog een extra verleidingstechniek, namelijk sociale bewijslast. De teller toont immers dat er van de 20.000 abonnementen nog maar een x aantal over zijn, dus het verschil is al aangevraagd door anderen. Dat wekt bij de klant de gedachte “Het zal dus wel een interessante aanbieding zijn die ik niet mag missen”.

Versie A

AD case controle versie | OMG
Versie B

AD case met teller | OMG
Creatie
De creatie is vanwege de looptijd in december ingesteld op de winter met een winters sfeerbeeld op de achtergrond. In de communicatie van de propositie zijn twee verleidingstechnieken ingezet die reeds bewezen hebben conversieverhogend te werken, vandaar dat deze niet getest zijn. Het betreft het wegnemen van onzekerheden en anchoring.

Wegnemen van onzekerheden
Dit wordt gecreëerd door de toevoeging “stopt automatisch” onder de call to action button. Zo weet men dat hij nergens aan vast zit.

Anchoring
Dit principe is vertaald in de van/voor prijs. Het eerste wat je ziet beïnvloedt je vervolgkeuze. Dus door te communiceren dat het abonnement eigenlijk 45,- kost maar nu slechts 4,- wordt men beïnvloed door het eerste bedrag, namelijk 45,-. Daardoor is 4,- enorm goedkoop. Wanneer je dit zou weergeven in een kortingspercentage (dus geen gebruik maken van anchoring) dan is het minder duidelijk wat voordeel van de actie precies is. Een bedrag communiceren is concreter dan een kortingspercentage.

Resultaat
De aflopende voorraadteller heeft voor 25% meer conversies gezorgd (met een zekerheid van 99%). De campagne zelf heeft ruim 16.800 proefabonnementen en ruim 155 upsells gegenereerd.

Wilt u meer weten over deze case?
Martijn Versteeg/ Campaign Manager
T / +31 (0)30 750 40 16
E / martijn.versteeg@omg.nl

Online abonneewerving - Ook voor u?

Online marketing voor abonneewerving is mooi, maar het moet wel wat opleveren. Wilt u weten hoe OMG/Netdirect voor u nieuwe abonnees kan werven?