A/B test: verleidingstechniek Self Centered converteert het beste!

 

Achtergrond a/b test mailing koningsdag

Kranten.nl is een onafhankelijke website en aanbieder van voordelige aanbiedingen op diverse krantenabonnementen. Rondom Koningsdag creëerde de website een interactieve puzzelcampagne om e-mailadressen te werven voor haar database. Door een concept te bedenken rondom Koningsdag werd de campagne relevant én interessant voor publishers om op te pakken.

 

Doelstelling

De doelstelling van deze campagne was tweeledig:

  • Zoveel mogelijk e-mailadressen genereren voor Kranten.nl
  • Abonnees werven voor Bladen.nl


Het concept: de Koningspuzzel 

Tijdens een campagnesessie om een concept te bedenken om e-mailadressen te werven voor Kranten.nl, werd het idee geboren om een campagne rondom Koningsdag te ontwikkelen. Bij deze sessie, waarbij designers, campagnemanagers en neuromarketeers aanwezig waren, werd besloten om een landingspagina te ontwikkelen waarbij een puzzel centraal staat: de Koningspuzzel. Iets wat goed aansluit bij de doelgroep van krantenlezers. De  verleidingstechniek Gamification stelt dat het toevoegen van spelelementen in een campagne een goede manier is om gebruikers te motiveren en engagement te creëren. Er wordt namelijk ingespeeld op de intrinsieke motivatie, omdat de gebruiker gemotiveerd wordt door de uitdaging van het spel. De kracht van Gamification zit hem in de eenvoud. Door het spel makkelijk te maken, zijn mensen al gauw geneigd om even mee te doen. Hiermee creëer je commitment en consistent gedrag naar het afmaken van de taak.

 

Incentive

Wanneer men meedeed aan het invullen van de puzzel, ontvingen alle deelnemers gegarandeerd een Bladen Cadeaubon t.w.v. €  5,-. Deze bon werkte zowel als een incentive om mensen deel te laten nemen aan de actie als om conversies te genereren voor de website Bladen.nl. Daarnaast maakte iedereen kans op een jaarabonnement van een krant naar keuze.

 

Het design

De creatie voor de landingspagina werd heel feestelijk en uiteraard oranje ingestoken om te vieren dat onze Koning 50 jaar werd. De deelnemer van de Filippine puzzel moest 5 vragen beantwoorden om zo het woord van de puzzel te raden. Wanneer de puzzel compleet was kon hij zijn gegevens invullen en deelnemen aan de winactie. Rondom het invulformulier is een A/B test doorgevoerd om te zien wat beter converteert: subtitels boven het formulier of het weglaten ervan.

 

De test: de Self Centered verleidingstechniek

In versie A is de verleidingstechniek Self Centered doorgevoerd. Deze techniek stelt dat mensen van nature egocentrisch zijn en altijd antwoord willen op de vraag: “˜What’s in it for me?’ De consument wordt geprikkeld wanneer hij direct en persoonlijk wordt aangesproken, waardoor hij zich vervolgens meer betrokken voelt bij het product of dienst. Iemand aanspreken met zijn voornaam of aanspreken met u, je, of jij heeft een sterke (converterende) invloed op de consument. Deze techniek is doorgevoerd door aansprekende subtitels toe te voegen boven het formulier:

  1. Selecteer uw geslacht
  2. Wat is uw naam?
  3. Naar welk e-mailadres kunnen we de uitslag sturen?

Bij versie B is een standaard invulformulier gebruikt waar geen vragen stonden boven de invulvelden.

 

Inzet bereik

Nadat de creatie is gemaakt werd het publisher bereik van OMG/Netdirect ingezet om bereik te creëren voor deze campagne. Onder andere de volgende publishers sloten aan:

 

Versie A (winnaar) 

a/b test mailing koningsdag


Versie B

a/b test mailing koningsdag
 

Resultaat

Gedurende deze Koningsdag-campagne zijn er in totaal 6.025 leads behaald. Versie A en versie B zijn tegenover elkaar getest en met een zekerheidspercentage van 98% heeft versie A beter gepresteerd dan versie B. Hieruit kan geconcludeerd worden dat het toevoegen van aansprekende subtitels boven het formulier beter converteert.

 

 

Wilt u meer weten over deze case?Martijn Versteeg | OMG

Martijn Versteeg / Account manager Uitgevers
T / +31 (0)30 750 40 16
E / martijn.versteeg@omg.nl

 

Online abonneewerving - Ook voor u?

Online marketing voor abonneewerving is mooi, maar het moet wel wat opleveren. Wilt u weten hoe OMG/Netdirect voor u nieuwe abonnees kan werven?