Zo maak je van cold calling een succes

09 Sep 2016

Smart Phone

Bel jij nog veel? In mijn omgeving gebeurt het nog maar heel weinig. We hebben Whatsapp, Snapchat, Facebook en e-mail om gemakkelijk in contact te komen met onze vrienden en familie.

Een uitgebreid telefoongesprek met mensen in mijn omgeving waar ik veel om geef komt eigenlijk weinig voor. Ik zit er dus al helemaal niet te wachten op telefoontjes van een call center die me met een boodschap willen overtuigen die ik niet ken en waar ik zelf de tijd voor wil nemen om over na te denken.

Hoe het proces van een cold call beter kan? Zorg ervoor dat de cold call niet meer koud is. En dat doe je met een goedkope, overzichtelijke en resultaatgerichte oplossing.

 

Voel je ‘m al aankomen? Het is, jawel, met e-mail!

 

Waarom is e-mail de oplossing?
Het oriëntatieproces voor een aankoopbeslissing is steeds meer verschoven naar online. Het blijkt uit onderzoek dat 70% van de consumenten juist heel graag een commerciële boodschap over de e-mail ontvangen. Omdat men zich online eerst wil buigen over het product en zich wil oriënteren is een e-mail een goede trigger om dat oriëntatie proces in gang te zetten. Met een telefoontje dat gericht is op directe conversie vervalt dat geliefde proces.

 

businessman is dialing a phone number in office

 

Dus dan moeten we telemarketing maar schrappen?
Welnee. Telemarketing zorgt nog steeds voor persoonlijk contact en is een goed medium om mensen te laten converteren. Maar waarom niet e-mail- en telemarketing met elkaar te combineren voor beter resultaat? Met e-mail is het mogelijk om de consument van te voren al op de hoogte te brengen van jouw unieke propositie. Mocht de persoon niet converteren dan kan je nabellen en dan is de consument al wel op de hoogte van jouw product en propositie.

 

 

 

Goede combinatie dus..
Opent de consument de e-mail maar converteert deze niet? Overweeg dan om deze opens (of clicks zonder conversie) op te volgen met telemarketing. Informeer de callcenter medewerker over de e-mailcampagne, de boodschap en de actie of non-actie van de consument. Zo wordt het contact al gelijk een stuk warmer en heeft de callcenter medewerker een goed haakje om het gesprek mee te beginnen. Bel wel zo snel mogelijk zodat de propositie nog top of mind is. En het werkt! Uit onze Oranje Fonds case blijkt dat consumenten die meedoen aan een e-mailcampagne voordat ze gebeld worden, twee keer vaker converteren.

Mailen ná het gesprek

Businessman Working Email Writing Workplace Concept

Maar, deze combinatie biedt ook nog andere mogelijkheden. Wanneer je er toch voor kiest om koud te bellen is het natuurlijk ook mogelijk om daarna nog een e-mail na te sturen. Het komt genoeg voor dat de consument interesse heeft in wat de callcenter medewerker te vertellen heeft, maar simpelweg niet de tijd om een telefoongesprek te voeren. Hiermee mis je dus een potentiële klant. Het is ook mogelijk om een e-mail na het gesprek te sturen met nogmaals de aanbieding en de mogelijkheid om te converteren. De kans dat de consument nu converteert is een stuk groter geworden omdat hij zelf heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn om de aanbieding te ontvangen. De consument kan zich dan alsnog oriënteren op datgene wat de callcenter medewerker aangegeven heeft en de motivatie voor het product is alsnog hoog.

Wil je meer weten over deze combinatie en wat het je kan opleveren? Neem dan contact met ons op!

Online abonneewerving - Ook voor u?

Online marketing voor abonneewerving is mooi, maar het moet wel wat opleveren. Wilt u weten hoe OMG/Netdirect voor u nieuwe abonnees kan werven?