Welke vorm van e-mailmarketing past het beste bij jou?

17 mrt 2017

Toetsenbord_IMGE-mailmarketing is er in veel verschillende vormen en maten. Niet gek, aangezien het een flexibel medium is dat past bij verschillende doelstellingen. Daarom zet OMG het medium e-mail op vele manieren in. Welke vorm van e-mailmarketing past het beste bij jouw doelstelling? Ik zet een aantal voorbeelden voor je op een rij:

 

  1. Doelstelling: ik wil engagement creëren bij mijn eigen e-mailbestand

De meest bekende vorm van e-mailmarketing is het contact onderhouden en sales genereren binnen je huidige nieuwsbriefbestand. Door middel van een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief houd je het bestand op de hoogte van wat je doet. Met slimme, goed geconstrueerde content genereer je leads en houd je je relaties geëngageerd.

Deze e-mailadressen zal je waarschijnlijk veelal genereren via je website en social media bereik. Heb je er al eens over nagedacht om de e-mailadressen te genereren via e-mail? Met e-mailmarketing zet je een e-mailbestand in, die je een bericht stuurt over jouw bedrijf/product of dienst. Met aantrekkelijke content en een scherpe CTA vraag je om een opt-in. Deze nieuw geworven adressen mag je toevoegen aan je eigen e-mailbestand.

 

  1. Doelstelling: ik wil op korte termijn awareness/traffic genereren

Wil je e-mailadvertising inzetten en op korte termijn resultaat? Dan is een stand-alone mailing in combinatie met een contactstrategie een goede optie.  Met de inzet van e-mailadvertising huur je een bestand in die je geselecteerd hebt op basis van je doelgroep beschrijving. Vervolgens stuur je één mail naar het bestand. Met behulp van een contactstrategie verstuur je vervolgens geoptimaliseerde e-mails naar de opens/non-opens van de oorspronkelijke verzending voor een extra contactmoment en als nudge om te converteren.

Deze manier van mailen is heel efficiënt en erg geschikt voor branding en awareness gerelateerde doelstellingen, en voor het genereren van marketing qualified leads. Denk aan het boosten van kwalitatieve traffic naar je website of voor het verzamelen van e-mailadressen. Heb je andere doelstellingen zoals een offerteaanvraag of het genereren van proefritten? Bedenk dan dat het erg moeilijk is om na één contactmoment al conversie te realiseren. Ben je op zoek naar een methode waarbij meer complexere doelstellingen succesvol behaald worden? Dan is een e-maildriven strategie een goede optie(doelstelling 3).

 

  1. Doelstelling: ik wil nieuwe klanten werven

Coffee_laptop_IMGMet een e-maildriven strategie werf je over een langere periode leads, die middels het inzetten van relevante contactmomenten, geconverteerd worden naar klanten. Met deze methode is de slagingskans voor een conversie een stuk groter omdat je niet alleen kwalitatieve leads werft, maar deze ook ‘opwarmt’ en engageert met je merk/product. Pas daarna ga je over tot een actiegerichte mailing. Deze mailings worden afgestemd op de fase van de customer journey waar jouw lead zich op dat moment in bevindt waardoor je mailings erg relevant zijn. Het grote voordeel van een e-maildriven strategie is dat je tussen de verzendingen door goed kan testen wat wel of niet werkt, en daarmee de mailings kan optimaliseren voor het beste resultaat. Bij OMG zetten we hier onze COFFEE methode voor in waarbij we met  drie verschillende campagnes (werving,- engagement-, en conversiecampagnes) leads werven en meenemen door een funnel om ze zo te converteren naar nieuwe klanten. Lees hier meer over COFFEE.

 

  1. Doelstelling: ik wil kwalitatieve leads werven

Heb je een complexe doelstelling die niet met een stand-alone mailing te behalen is, en niet het budget voor een COFFEE? Dan is een wervingsflow een goede optie. Met deze flow stuur je verschillende mailings naar de doelgroep. De eerste mail met een informatieve insteek om awareness te creëren, de tweede mail om de awareness te versterken en lezers meer bekend te maken met jouw product/dienst en de laatste mail is meer actiegericht met het doel om lezers aan te zetten om actie te ondernemen op de door jou genoemde doelstelling. Bij deze manier van mailen lijken de mails heel erg op elkaar, en hoeft er niet voor elke flight een compleet nieuwe creatie gemaakt te worden (zoals bij COFFEE).

Om de flow te versterken kan je ook gebruik maken van de al eerder genoemde contactstrategie op opens/non-clicks of non-opens. De wervingsflow is een goede optie om kwalitatieve leads te werven. Vervolgens kan je de leads met eigen mailings of met bijvoorbeeld telemarketing opvolgen en converteren.

 

Kortom: e-mailmarketing wordt op veel verschillende manieren ingezet bij verschillende doelstellingen. Heb je vragen over het succesvol inzetten van e-mail? Neem dan vooral (vrijblijvend) contact met ons op!