De Automotive Powersessie was een groot succes!

29 sep 2016

DSC_0245Op dinsdag 27 september organiseerden wij de Automotive Powersessie. Tijdens deze middag kwamen zowel dealers als importeurs bij elkaar om de nieuwste trends op het gebied van e-mailmarketing als data driven marketing te ontdekken.

Edwin Basten, directeur van OMG, opende de middag met uitleg waarom data zo belangrijk is geworden. Zo is er een steeds grotere mediaversnippering te zien, zowel in de traditionele als in de online media. En de consument wordt steeds minder gevoelig is voor reclame. We zoeken nu veel liever zelf naar onze informatie in plaats dat de informatie ons opgedrongen wordt. Het gevolg? We hebben meer inzicht in data nodig om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken met de juiste boodschap.

De sessie ging niet over meer mailen, maar beter mailen. Hoe kunnen we van reclame naar een relevante dialoog gaan?

 

DSC_0237Piet de Roos – Dealer vereniging Renault

Met deze vraag in ons achterhoofd kwam de eerste spreker aan het woord. Piet de Roos, voorzitter Renault Dealer Vereniging. Inmiddels al met 40 jaar ervaring in het Automotive vak en met ruim 5.000 directe autoverkopen op zijn naam.

Volgens Piets zijn de grootste veranderingen dat het bezoek in de showroom is afgenomen, maar dat het bezoek dat komt erg gericht is en eigenlijk al een keuze heeft gemaakt.

Merkbeleving staat centraal in de showroom. Het is de taak van de dealer om een warm bad te creëren voor de prospect. Ook is transparantie in de inruilprijs belangrijk. Het is mogelijk om vooraf te kijken wat je huidige auto waard is en daarna gaat men pas naar de dealer. Piet verwacht dat deze veranderingen de komende jaren sterk door zullen zetten.

 

Veranderend consumentengedrag
Na de presentatie van Piet vertelde Edwin meer over het consumentengedrag, wat constant veranderd. De boodschap “Koop deze auto” is simpelweg niet genoeg om verkopen te stimuleren. Daarom liet hij met behulp van het Fogg model van Professor B.J. Fogg zien hoe je met e-mail koopmotivatie kunt faciliteren. Lees hier de complete presentatie.

 

Bart Pluis – Rapid SugarDSC_0241
Vervolgens was het woord aan Bart Pluis. Hij vertelde meer over het belang van data driven en e-maildriven marketing met een case van HotelSpecials.

In deze case stond het meten van clickgedrag centraal. Hoe kan je aan de hand van clickgedrag meer aanvragen uit de nieuwsbrief halen? Wanneer een persoon geïnteresseerd was in aanbiedingen voor Maastricht konden ze daaruit afleiden dat de persoon interesse heeft in citytrips. Dus werden ook aanbiedingen van andere steden gestuurd. Daarna was het belangrijk om de data te classificeren en segmenteren voor de meest relevante communicatie.

Meer weten over de resultaten van deze clickanalyse? Bekijk hier de presentatie.

 

Letty de Nijs – OMGPHOTO_20160927_163844

Na een korte pauze was het woord aan Letty de Nijs, Creatief Directeur van OMG en zij legde uit hoe je e-mail effectief in zet om zoveel mogelijk conversie te realiseren.

Letty begon met de boodschap dat data en compliancy essentieel zijn bij een goede e-mail strategie. Iemand moet geworven zijn en actief toestemming gegeven hebben om commerciële e-mails te mogen ontvangen. Data is belangrijk omdat je dit op een leuke en effectieve manier kunt inzetten om zo relevant mogelijk te zijn. Een derde element van effectieve e-mailmarketing zijn verleidingstechnieken. Manieren om de lezer te verleiden om door te klikken.

Alle praktijkvoorbeelden die Letty gebruikte tijdens haar presentatie zijn hier terug te vinden.DSC_0256

We sloten de middag af met een borrel op het terras en genoten van een zonnige nazomer.

Wilt u meer weten over de sessie? Of wat OMG kan betekenen voor de Automotive branche? Neem dan contact met ons op!