Mobiele en desktop mailings – het verschil

23 sep 2016

Surfing the net before the flight

De verschuiving van online gedrag van desktop naar mobiel wordt steeds duidelijker. We doen meer en meer op onze telefoon en dus ook onze e-mails lezen en beantwoorden. Maar hoe zorgen we er als marketeer voor dat onze e-mails ook op mobiel een impact maken?

De verschillen tussen desktop- en mobiele mailings zijn groot. Wil je dat je boodschap goed aankomt, dan moet je zeker goed nadenken over je mobile experience. De beleving op je mobile device is immers anders dan op desktop.

Als e-mailmarketeers weten we dat onze mailings responsive moeten zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 75% van de consumenten onleesbare mails op z’n mobile device direct verwijderd.
(Bron: Unbounce).

Maar is een responsive e-mail wel genoeg? Mobile devices zijn kleiner, onze aandachtsboog op deze kleine schermen is veel korter en daarom gebruiken consumenten hun mobile devices voor andere zaken dan hun PC. Genoeg elementen dus om aan te pakken voor die mobile experience. Om het optimale resultaat te behalen geven we een paar tips:

 

Met welke intentie leest de ontvanger de e-mail?
De boodschap van de e-mail wordt vaak niet aangepast voor mobile devices. Gevaarlijk, want al die informatie resulteert op mobile devices al gauw in een overkill. Simpelweg omdat we op onze smartphones snel en duidelijk willen weten waar we aan toe zijn. Teveel informatie of teveel keuzes zorgen voor ruis in de boodschap. En zo mis je met alle goede bedoelingen de kans om jouw potentiële klanten te bereiken. Een concrete boodschap die triggert en verleidt, dat is de sleutel om jouw klanten op hun mobile devices te converteren.

Zorg er daarom voor dat jouw klanten zich via jouw e-mail kunnen oriënteren. Een verleidende mobile experience. Stuur ze door naar je website, laat ze een mooie fotogalerij zien of toon die gave (product)video die alles duidelijk maakt. En zorg er uiteraard voor dat al deze landingspagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobile devices. Aangezien 43% van de mobiele gebruikers slechts eenmaal een langzame, slechte mobiele landingspagina bezoekt, is het duidelijk dat mobile devices steeds belangrijker worden.

 

Denk aan je fontgrootte!
Over responsive design is al veel gezegd en geschreven. Toch wil ik graag benadrukken dat de fontgrootte, vaak onderbelicht, cruciaal is voor een goede mobile experience. Gebruik in je mobiele e-mails de juiste fontgrootte voor een optimale leesbaarheid en een prettige gebruikerservaring. Denk er ook aan dat we op onze mobile devices scrollen met onze vingers en dat er genoeg ruimte/marge moet zijn om dat vrij te kunnen doen zonder dat we per ongeluk doorklikken terwijl we nog aan het lezen zijn.

 

Business People Working Technology Devices Cocnept
 

Gebruik een andere CTA dan op een desktop mail
Wees voorzichtig met het gebruik van tekstlinks.Tekstlinks zijn of niet goed clickable(te klein) of je klikt er per ongeluk op tijdens het scrollen (te groot). Liever dat je een dikke CTA-button opneemt waarmee je met een enkele (duim)druk op de knop doorklikt naar de landingspagina.

En denk ook goed aan de inhoud van je CTA. Een car configurator zal over het algemeen vrij onhandig binnen de mobile experience. Ga daarom voor CTA’s die beleving creëren en ervoor zorgen dat de boodschap prikkelt. Als je je klanten juist hebt weten te prikkelen, dan zullen ze zich vanzelf achter hun PC verder gaan oriënteren.

 

Vermijd tekst
Nou ja, zoveel mogelijk dan. Leef je uit op de subjectline en preheader om de aandacht te pakken. Maar bedenk dat een succesvolle mobiele e-mail om beleving draait. Geef de ruimte en creëer een gevoel. Visuals en video’s zijn hier goede voorbeelden van. Schrijf begeleidende, maar korte teksten. De zogenoemde micro-copy. Zorg ervoor dat het beeld de held van de e-mail is.

 

Succesvolle samenwerking
Vergeet niet dat een mobiele e-mail niet op zichzelf hoeft te staan. Zoals eerder gezegd werkt mobiel goed voor research. Maar research betaalt de rekeningen niet. Je wil graag dat de lezer converteert en dat gebeurt meestal op de PC. Mobiele lezers die een e-mail opnieuw openen op hun PC, hebben een 65% hogere kans op een click through rate. En dat zijn dus al een hoop extra potentiële klanten. Zorg ervoor dat de desktop en mobiele mailings qua boodschap en CTA goed op elkaar aansluiten.
Zo zorg je voor herkenning en ben je in meerdere fases van de customer journey aanwezig.

Wil je meer weten over succesvolle mobile e-mails? Of over de samenwerking tussen desktop en mobiel? Vraag het ons!