EMC cultuuronderzoek case | OMG

Achtergrond
EMC cultuuronderzoeken helpt culturele instellingen met het gebruik van hun data, om zo meer bezoekers te trekken en inkomsten te genereren. Hun uitgebreide dienstenpakket bestaat onder andere uit Mystery visits, adressenschoning en cultuuronderzoek. Voor dat laatste onderdeel is Mailmaps ingezet. Het EMC voerde een onderzoek uit voor Theater/Bioscoop de Nieuwe Kolk en werkte samen met Mailmaps om de juiste doelgroep te bereiken.

Doelstelling
Het werven van lokale respondenten voor een cultuuronderzoek.

De campagne
Het EMC wilde meer weten over het uitgaansgedrag van mensen in de omgeving van Drenthe. Daarom hadden ze een vragenlijst opgesteld om te onderzoeken wat mensen in hun vrije tijd doen en wat hun aanspreekt op uitgaansgebied.

Om de juiste mensen aan te spreken die passen bij de doelgroep van de Nieuwe Kolk, heeft EMC gebruik gemaakt van lokale e-mailmarketing van Mailmaps. EMC heeft gebruik gemaakt van het standaard template van Mailmaps. Deze staat sinds kort live en maakt het mogelijk om in enkele minuten een campagne te ontwerpen.

Theater de nieuwe kolk | case OMGMet Mailmaps is het mogelijk om een adressengebied te selecteren, het standaard template te gebruiken en deze naar eigen inzicht in te vullen. EMC heeft dit gedaan door een korte, doeltreffende tekst te schrijven met een interessante propositie. Namelijk voor de eerste 100 deelnemers een tweede bioscoopkaart bij de Nieuwe Kolk gratis. Niet alleen een leuke aanbieding om 5 minuten van je tijd aan te geven, maar zo  bindt EMC de respondenten ook nog eens aan het theater. Ook zorgt dit voor meer urgentie. Wanneer de incentive schaars is, vergroot dit de kans dat mensen sneller mee gaan doen. De onderwerpregel was specifiek op deze propositie ingericht met de tekst: “Tweede bioscoopkaart gratis bij de Nieuwe Kolk!”.

Het EMC had de uitdaging om genoeg respondenten te werven onder een hele specifieke doelgroep. De doelgroepsbeschrijving was:

  • Cultuurliefhebbers
  • Woonachtig in Drenthe
  • Tussen de 45-65 jaar
  • Inkomen vanaf 2x modaal
  • Hoger opgeleid

Uit de database van Mailmaps zijn er 7.855 e-mailadressen geselecteerd waarnaar de door EMC gemaakte mailing is verstuurd.

Resultaat
De mailing bereikte een 34% openrate (waarbij het gemiddelde op 23,3% ligt). En een clickpercentage van 7%(gemiddelde is 4,5%). Er zijn 175 respondenten geworven. Waaronder ook een aantal respondenten die al bekend waren met het theater.

Mailmaps biedt mij/ mijn klanten de mogelijkheid om in een specifieke regio via e-mail met prospects in contact te komen, op een laagdrempelige en betaalbare manier. En dat in een tijd waarin – overigens terecht – het steeds lastiger wordt om via e-mail koude acquisitie te doen.’ – Willem Wijgers, Directeur EMC cultuuronderzoeken.

 

Wilt u meer weten over deze case?
Brendan Brouwer

Commercieel Directeur
030-750 4000
brendan.brouwer@omg.nl

Wilt u meer weten?

E-mailmarketing is mooi, maar het moet wel wat opleveren.
Wilt u weten hoe u van e-mail het meest krachtige conversiekanaal maakt?

Laat hier uw gegevens achter en wij nemen z.s.m. contact met u op.