E-mailmarketing trends: dynamische content en originele verzendtijden

20 jun 2017

Wat zijn de belangrijkste e-mailontwikkelingen in 2017? De Nationale E-mail Benchmark geeft coffee_centraal_systeemantwoord. De cijfers uit de benchmark zijn bepaald uit een analyse van 4,7 miljard e-mails uit 185.000 e-mailcampagnes afkomstig van Nederlandse organisaties uit 24 verschillende sectoren. In dit artikel geef ik je een overzicht van de belangrijkste cijfers en meest opvallende e-mailmarketing trends.

 

1. Benut nieuwe kansen met het verzendtijdstip

De benchmark concludeert dat er bijna geen e-mailcampagnes worden verstuurd in het weekend. 89 procent van de B2C-campagnes wordt verstuurd tijdens werkdagen. Bij B2B is dit zelfs 97 procent (!)

Hierdoor ontstaat een e-mail overload tijdens de werkuren. Met name tussen 08:00 uur en 12:00 uur is er een flinke daling te zien in de Confirmed Open Rate (COR) en de Click Through Rate (CTR). Het is mogelijk dat door de hoeveelheid ontvangen e-mails mensen hun inbox gaan scannen en enkel de meest relevante e-mails openen. De rest verdwijnt helaas op de stapel ongelezen e-mails of zelfs in de prullenbak…

Benut daarom je kansen door je e-mailcampagne in de avonden te versturen. Dit heeft een positieve impact op de COR en CTR. Nog meer kansen liggen in het achterhalen van en inspelen op de ‘actieve’ momenten van je klanten.  Stuur bijvoorbeeld een mailtje kort nadat de klant je website heeft bezocht. Grote kans dat hij je mail dan opent. Kortom, ga experimenteren met je verzendmoment!

2. Behaal winst met dynamische content

Dynamische content heeft de grootste positieve impact op alle ratio’s. In 2016 maakte slechts 36% van de e-mailcampagnes gebruik van deze e-mailtechniek. Dit betekent dat er nog veel winst te behalen valt uit het toepassen van dynamische content; maak meer gebruik van segmentatie en personaliseer e-mailcampagnes om relevante content te creëren voor iedere ontvanger.

En zo zijn er nog veel meer kansen om te grijpen en trends om op in te spelen. Wil je weten of het plafond van mobiele opens in zicht is? En hoe jouw sector het doet ten opzichte van de best presenterende sectoren? Bekijk dan nu de gehele benchmark.

Download de whitepaper