Toyota Energy

Challenge Case

Optimaliseren en A/B-testen voor een optimaal resultaat

Campagne

Met de nieuwe generatie hybride Toyota modellen kun je tot 50% van de tijd elektrisch rijden. En dat zónder de auto zelf op te laden. Alle reden voor Toyota om consumenten uit te nodigen dit zelf te ervaren en mee te doen aan de Toyota Energy Challenge.

Toyota en OMG/Mailmedia hebben samen een e-mailcampagne ontwikkeld om zoveel mogelijk aanmeldingen te genereren voor (elektrische) proefritten. Als extra motivatie maakten alle deelnemers kans op een gloednieuwe Toyota Hybrid of een e-bike.

Selectiecriteria

In totaal zijn er voor deze e-mailcampagne 525.000 e-mailadressen ingezet.
De doelgroep is afgestemd op basis van de volgende selectiecriteria.

Optimaliseren en A/B testen

Allereerst zijn het bestaande design en techniek geoptimaliseerd met quick wins. Met deze e-mail als basis, zijn er A/B-testen verzonden in verschillende losse flights, opgevolgd door reminders non-opens. Het continu A/B-testen resulteerde in een steeds betere conversie. De best converterende e-mail is ingezet voor de laatste flights.

Om gedegen te kunnen optimaliseren en het opvolgen van de leads te stroomlijnen,
is ervoor gekozen de e-mail in verschillende flights te versturen in plaats van in één keer.

Optimalisatie traject

Aan de hand van het design waarop de quick fixes zijn doorgevoerd is het optimalisatietraject gestart. De eerste stap:
testen van meerdere subjectlines. Met de winnende subjectline zijn in een periode van 2 maanden 6 variaties getest.
De verschillende testelementen staan hieronder op een rij:

De winnende mail opzet

Het resultaat

Als gevolg van de optimalisatie behaalde de winnende e-mail een openrate van maar liefst 26,5% en een clickrate van 5,6%. Een erg goed resultaat, bij een benchmark van 23,3% en 4,5%. De reminders non-opens scoorden zelfs ver boven verwachting. In plaats van een gemiddelde openrate van 10%, behaalden deze reminders een gemiddelde van 19,9%!

Het resultaat

Als gevolg van de optimalisatie behaalde de winnende e-mail een openrate van maar liefst 26,5% en een clickrate van 5,6%. Een erg goed resultaat, bij een benchmark van 23,3% en 4,5%. De reminders non-opens scoorden zelfs ver boven verwachting. In plaats van een gemiddelde openrate van 10%, behaalden deze reminders een gemiddelde van 19,9%!

Doe eens iets anders. In plaats van een grote batch viel de keuze op een ‘drip’ strategie met optimalisatie mogelijkheden. Na 7 versies hadden we de best scorende e-mail. Deze werd bijna continue uitgeserveerd doordat uitnodigingen en reminder door elkaar heen liepen. Het resultaat: veel clicks, veel traffic en veel Energy Challenge aanvragen! John de Wit, Toyota

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?
Neem contact op! Ik praat u graag bij.
Brendan Brouwer
Managing Director
brendan.brouwer@omg.nl
030 750 4000
Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?
Neem contact op! Ik praat u graag bij.
Brendan Brouwer
Managing Director
brendan.brouwer@omg.nl
030 750 4000

Zonnebaan 45     3542 EB Utrecht    030 750 4000

Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl
Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl