Het behaalde resultaat

De Oranje Fonds campagne heeft goede resultaten behaald, en met behulp van deze crossmediale campagne hebben we per donateur gemiddeld 27 euro geworven! Wilt u weten hoe we dit hebben gedaan? Bekijk onze case!

Leads geworven

%

Opens

Gemiddeld bedrag per donateur

Achtergrond

Het Oranje Fonds bevordert betrokkenheid in de samenleving. De organisatie ondersteunt projecten die de sociale infrastructuur verbetert. Bijvoorbeeld de bouw van een gemeenschapshuis, het wegwijs maken van allochtone vrouwen in Nederland of gezamenlijke activiteiten van buurtbewoners.

Jaarlijks geeft het Oranje Fonds financiële ondersteuning aan ruim 7.000 initiatieven in het hele land. Initiatieven die veelal voortkomen uit ideeën van vrijwilligers en die alleen door hun inzet mogelijk zijn.

Doelstelling

Het Oranje Fonds is een onafhankelijk fonds. Een deel van haar inkomsten is afhankelijk van giften en legaten. Je kunt zowel “vriend” worden van Oranje Fonds, waarbij je maandelijks een vaste donatie doet, als dat je eenmalig kunt doneren. Met deze COFFEE campagne was de doelstelling om 7.500 leads te werven. Van deze groep was het doel om zoveel mogelijk vrienden (vaste donateurs) te werven.

De campagne

Het werven van vaste donateurs is een hoogdrempelige doelstelling. Daarom is er gekozen voor een aanpak waarbij we een e-mail journey creëren. We triggeren de lezer, en maken hem bewust van de positieve maatschappelijke bijdrage van het Oranje Fonds, om vervolgens over te gaan naar de conversievraag.

De campagnes

Wervingscampagne

Om leads te werven heeft OMG een campagne ontwikkeld en uitgezet binnen het affiliate bereik. Deze campagne had een lage instap. Consumenten konden stemmen op het mooiste maatjesinitiatief van het Oranje Fonds en daarmee kans maken op kaartjes voor de musical Soldaat van Oranje. Natuurlijk werd direct een opt-in gevraagd zodat de rest van de campagne uit naam van het Oranje Fonds gemaild kon worden.

Engagementcampagne

Om de echt gemotiveerde leads te scheiden van de mensen die alleen musicalkaartjes wilden hebben is een tweede campagne gestart. Dit was de zogenaamde engagement campagne. Deze werd een week na inschrijving van de wervingscampagne gestuurd.

Door middel van een quiz kon de lead erachter komen of ze een goede buur waren of een verre vriend. Beide personen helpen graag mee aan een betere samenleving. Het verschil is dat de goede buur dit liever doet door de handen uit de mouwen te steken. De verre vriend heeft minder tijd, maar helpt graag door bijvoorbeeld geld te doneren. Van alle mensen die op de quizpagina terecht kwamen, heeft maar liefst 76%  ook daadwerkelijk de quiz ingevuld.

Conversiecampagne

Een week na deelname aan de quiz kregen de deelnemers een zogenoemde conversiemail. Hierin werd nogmaals de uitslag van de quiz benoemd en werd de ontvanger gevraagd of ze het Oranje Fonds wilde steunen door Vriend te worden.

Bij dit laatste onderdeel van de campagne is Telemarketing ingezet. Alle deelnemers van de quiz werden gebeld door Oranje Fonds om hen te vragen om het fonds te steunen. Dit kon een eenmalige gift zijn, maar de deelnemers konden ook vriend worden en daardoor een maandelijke donatie doen.

Gebruikte verleidingstechnieken

https://www.klantenvinder.nl/lock/1-2/

Curiosity

De ontvanger wordt nieuwsgierig gemaakt naar in welke categorie vrijwilliger hij/zij valt, de quiz nodigt uit om dit te onderzoeken.

https://www.klantenvinder.nl/lock/1-2/

Storytelling

Door te vermelden dat “maatjesinitiatieven mensen zoals Ethan en Rita helpt bij alledaagse activiteiten”, wordt de maatschappelijke bijdrage van het Oranje Fonds concreet gemaakt, en wordt het emotionele brein geactiveerd.

https://www.klantenvinder.nl/lock/1-2/

Doubt Limitation

Middels een overzichtelijke opsomming wordt duidelijk gemaakt wat er met de donaties gebeurt (elke euro gaat naar maatschappelijke initatieven). Hiermee wordt eventuele twijfel weggenomen.

https://www.klantenvinder.nl/lock/1-2/

Sociale bewijskracht

In de e-mail worden de succesverhalen van verschillende maatjes uitgelicht. Hierdoor wordt de ontvanger overtuigd door het belang en de impact van het Oranje Fonds.

https://www.klantenvinder.nl/lock/1-2/

Gamification

Met de “wat voor vrijwilliger schuilt er in jou” quiz creërden we een spelelement

https://www.klantenvinder.nl/lock/1-2/

Completion

Wie A zegt, wil ook B zeggen. We zijn graag consistent met eerdere keuzes. Om dit te stimuleren, hebben we in de conversiemail ingehaakt op de antwoorden die de ontvanger eerder heeft gegeven, en hem/haar aan te spreken met “goede buur” of “verre vriend”.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?

Neem contact op! Ik praat u graag bij.

Brendan Brouwer

Managing Director
brendan.brouwer@omg.nl
030 750 4000

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?

Neem contact op! Ik praat u graag bij.

Brendan Brouwer

Managing Director
brendan.brouwer@omg.nl
030 750 4000

Zonnebaan 45     3542 EB Utrecht    030 750 4000

Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl

Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl