De Mazda CX-3: de meest waardevaste kleine SUV

Een dynamische dealercampagne met een kinetic e-maildesign

Campagne

OMG/Mailmedia is de vaste partner van Mazda Motor Nederland voor de inzet van emailcampagnes. Deze campagnes zijn ondersteunend aan de landelijke campagnes. Elk kwartaal worden er drie campagnes ingezet om traffic naar de website te genereren.

Zo ook voor de Mazda CX-3. Deze kleine SUV is door de ANWB verkozen tot meest waardevaste auto. En dat mag natuurlijk niet onopgemerkt blijven!

Mazda beschikt over een analyse van de doelgroep, deze profielen kunnen in de OMG/Mailmedia database worden gematcht op basis van combinaties van postcode en huisnummer. Ook zijn deze profielen geselecteerd op basis van de 52 postcoderayons van de Mazda-dealers.

Kinetic e-mail

Tijdens deze Mazda campagne hebben we kinetic e-mail design toegepast. Een kinetic e-mail kenmerkt zich door meerdere interactieve elementen in combinatie met bewegend beeld. Hierdoor pakt de e-mail direct de aandacht en creëer je extra engagement bij de lezer. In andere woorden: waar u in een traditionele e-mail maar één interactiemogelijkheid heeft (via een link doorklikken naar een website) heeft u bij een kinetic e-mail de mogelijkheid om meer interactie met de ontvanger aan te gaan. Met behulp van bijvoorbeeld tabmenuutjes, sliders en carrousels wordt de lezer een browser-ervaring geboden zonder dat ze hun inbox hoeven te verlaten.

Hoe hebben we dat voor Mazda toegepast?

In de Mazda campagne hebben we de mogelijkheid gecreëerd om de verschillende autokleuren aan te klikken. Hierdoor was direct zichtbaar hoe de Mazda CX-3 er uit ziet in de kleur naar uw keuze! Door het interactieve element wordt er extra engagement gecreëerd bij de ontvanger. De tekstlink ‘Bekijk alle kleuren’ wekt nieuwsgierigheid op om te zien welke kleuren nog meer beschikbaar zijn. Ditzelfde principe hebben we toegepast bij het interieur van de auto.

Door middel van verschillende tabjes hebben we de lezer de mogelijkheid geboden om het interieur te zien in de bekleding naar keuze. Als u vervolgens doorklikt naar de landingspagina komt u uit in de car configurator van Mazda waarin de juiste kleur en het interieur al klaar staat.

Dynamische opzet

De e-mail is o.a. gepersonaliseerd met een dynamisch dealerblok. Hier wordt altijd de juiste Mazda dealer getoond op basis van het postcoderayon. Een welkome toevoeging met wel 52 landelijke Mazda-dealers.

Als startpunt zijn er 2 subjectlines getest. De verzending met de winnende subjectline is vervolgens  verzonden naar de gehele doelgroep. Verder is er gebruik gemaakt van een contactstrategie, waarbij de adressen die hebben geopend en niet hebben geopend apart van elkaar zijn opgevolgd.

De reminder naar de adressen die hebben geopend is geoptimaliseerd, hierbij zijn nieuwe beelden gebruikt en is de actie naar de eerste alinea verplaatst.

Dynamische opzet

De e-mail is o.a. gepersonaliseerd met een dynamisch dealerblok. Hier wordt altijd de juiste Mazda dealer getoond op basis van het postcoderayon. Een welkome toevoeging met wel 52 landelijke Mazda-dealers.

Als startpunt zijn er 2 subjectlines getest. De verzending met de winnende subjectline is vervolgens  verzonden naar de gehele doelgroep. Verder is er gebruik gemaakt van een contactstrategie, waarbij de adressen die hebben geopend en niet hebben geopend apart van elkaar zijn opgevolgd.

De reminder naar de adressen die hebben geopend is geoptimaliseerd, hierbij zijn nieuwe beelden gebruikt en is de actie naar de eerste alinea verplaatst.

In een geslaagde creatieve sessie gingen we samen met OMG op zoek naar manieren om onze campagnes effectiever te maken.

Persuasive design, de nieuwste e-mail technieken en eerdere resultaten werden in de sessie meegenomen, met als resultaat een nieuw e-mailtemplate. Top om te zien dat dit zoveel meer betrokkenheid oplevert in onze campagnes! Mady Vink, Mazda

;

Bekijk het kinetic e-maildesign

  • GIF-animatie

Een ontvanger beslist binnen drie seconden na het openen van de e-mail om verder te scrollen of weg te klikken, dit is het moment om de ontvanger te triggeren. Deze GIF-animatie begint donker en wordt steeds lichter, dit zorgt voor een onthullingseffect waardoor de aandacht van de ontvanger direct gepakt wordt. De hoofdtekst en CTA komen direct al goed naar voren als het beeld nog donkerder is.

  • Copy

“Een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Vandaar dat er bewust minder tekst is gebruikt in deze campagne. Ook maakt dit de e-mail makkelijker en aantrekkelijker om te scannen.

  • Colorpicker

Hier kan al een preview van de kleur van het model worden getoond, deze interactie zorgt voor extra engagement. De tekstlink ‘Bekijk alle kleuren’ wekt nieuwsgierigheid op om te zien welke kleuren nog meer beschikbaar zijn. Als de kleur gekozen is en op de ‘verder samen stellen’ button wordt geklikt staat op de landingspagina in de car configurator van Mazda de juiste kleur al klaar.

  • Interieur kiezen

In dit interactieve element kan op dezelfde wijze als de colorpicker het interieur van de Mazda CX-3 uitgekozen worden en vervolgens verder samengesteld in de car configurator.

  • De actie

Dit blok is onderin de e-mail opgenomen om de hoog gemotiveerde ontvanger de mogelijkheid te geven direct gebruik te maken van de actie.

  • Dynamisch dealerblok

Hier wordt de dichtstbijzijnde dealer getoond op basis van de postcode van de ontvanger, dit wordt visueel ondersteunt door het Google Maps kaartje.

Het resultaat

Deze kinetic e-mail campagne is gestuurd naar 50.000 e-mailadressen binnen de vooraf afgestemde doelgroep en behaalde gemiddeld een openrate van maar liefst 25,9% en een clickrate van 7,5%.

De gemiddelde leestijd van deze campagne was 7,4 seconden tegenover 4 seconden normaliter. Daarnaast heeft 33% van de mensen die geopend hebben de e-mail langer dan 15 seconden gelezen.

Op de landingspagina zijn er twee keer zoveel car configurators afgerond dan bij de voorgaande campagnes met het reguliere template.

Uitrol
  • Opens 24,4%
  • Kliks 6,7%
De Benchmark is  23,3% voor opens en 4,5% voor kliks.
Reminder non-opens
  • Opens 20,4%
  • Kliks 8,2%
De Benchmark is 12% voor opens en 4% voor kliks.
Reminder opens
  • Opens 39,6%
  • Kliks 7,9%
De Benchmark is 29% voor opens en 5,2% voor kliks.
Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?
Neem contact op! Ik praat u graag bij.
Brendan Brouwer
Managing Director
brendan.brouwer@omg.nl
030 750 4000
Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?
Neem contact op! Ik praat u graag bij.
Brendan Brouwer
Managing Director
brendan.brouwer@omg.nl
030 750 4000

Zonnebaan 45     3542 EB Utrecht    030 750 4000

Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl
Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl