VELUX case | OMG

Vier extra voordelig het voorjaar!

 

De VELUX case is één van de neuromails van OMG. Met een neuromail past OMG neurologische en psychologische elementen toe in zowel de tekst als in het design van de e-mail. Achter elk element zit een gedachte die gebaseerd is op neurologisch en psychologisch onderzoek. Zo spelen wij in op het onbewuste gedrag van de ontvanger en creëren wij optimale conversie voor onze e-mails.

In een neuromail testen wij constant verschillende elementen in de verzending van de e-mail. Wij stellen een uitgebreid advies op over welke neurologische elementen voor de hoogste opens en clicks zorgen. Bij de e-mail van Velux is een subjectlinetest en een creatietest uitgevoerd.

Achtergrond
VELUX gelooft in de kwaliteit van leven. De kwaliteit wordt verbeterd door extra daglicht en frisse lucht in huis. Dankzij de dakramen van VELUX krijgt iedere klant deze mogelijkheid. Inmiddels profiteren al miljoenen mensen over de hele wereld van de voordelen van VELUX dakramen.

Doelstelling
De e-mailcampagne van VELUX en OMG had als doelstelling om zoveel mogelijk leads en offerteaanvragen te werven voor de voorjaarsactie van VELUX dakramen en lichtkoepels.

Campagne
Tijdens de eerste fase van verzending werd de onderwerpregel getest. Met deze test hebben we humor, activatie en nieuwsgierigheid getest met de versie A regel: “U laat toch niet zomaar een gat in uw dak zagen?“.

Versie B was “Met VELUX laat u het voorjaar extra voordelig binnen“. Hierbij speelden we in op de communicatie van de merknaam, het voorjaarsgevoel en nieuwsgierigheid. Het exacte voordeel werd nog niet genoemd om zo nieuwsgierigheid te creëren en ervoor te zorgen dat de ontvanger zou doorklikken.

In deze test is ook de Call To Action(CTA) button getest. Versie A bevat een andere reden onder de CTA in vergelijking met versie B. Op basis van eigen ervaring werd besloten om de woorden “Profiteer nu” te gebruiken.

VELUX case | OMG versie a
VELUX case | OMG versie b
Nadat een duidelijke winnaar uit de subjectlinetest duidelijk was geworden (zie resultaten), is fase 2 van start gegaan. In deze fase is de combinatie van de winnende onderwerpregel met de CTA ingezet. Nu is er een duidelijk verschil in de creatie te zien: de twee afbeeldingen zijn omgedraaid.

VELUX case versie A | OMG
VELUX case versie B | OMG
Resultaat
Subjectlinetest
De subjectline “U laat toch niet zomaar een gat in uw dak zagen?” Zorgde voor een hoge openrate: 34% ten opzichte van 31%. De tweede subjectline kreeg echter de voorkeur vanwege de hoge click to open rate van 4% tegenover 2%. Daarom werd in de tweede test de tweede subjectline gebruikt.

Creatietest
Versie A (afbeelding met verleden – toekomst bovenaan) kwam als beste uit de test. In deze creatie is ingespeeld op verschillende neuro-elementen:

Priming: de afbeeldingen die ruimte, frisse lucht en daglicht vertegenwoordigen is een vorm van priming. De bovenste afbeelding is duidelijk geplaatst ten opzichte van de donkere afbeelding waar geen VELUX dakraam is. Zo wordt er een algemene sfeer gecreëerd die de lezer de voordelen van VELUX nog eens extra laat benadrukken.

Endownment effect: Dit effect betekent dat de mens extra waarde geeft aan iets wat van zichzelf is. In de e-mail wordt daarom gesproken over “korting op uw dakraam of lichtkoepel”. Zo lijkt het alsof het dakraam al van de lezer is, en is de lezer meer bereid om de actie te bekijken.

Reasoning: Bij de CTA button is gebruik van reasoning. Waarom zou de lezer op de button klikken? Het blijkt dat de zin: “… en realiseer uw woondromen” het beste werkt voor VELUX. Hiermee wordt antwoord gegeven op de vraag waarom.

Samenwerking
“We hebben een effectieve manier gevonden om onze doelgroep te bereiken. Het aantrekkelijke aanbod en goede call-to-action heeft meerdere concrete offerteaanvragen opgeleverd. Voor ons laat het zien dat gerichte e-mailmarketing een goede toevoeging kan zijn op de marketingmix voor onze campagnes.”- Niek Wouda, productmanager Dakramen

Wilt u meer weten over deze case?
Marcel Kuiper
T / +31 (0)30 750 4000
M / +31 (0) 6 150 729 32
E / marcel.kuiper@omg.nl

Wilt u meer weten?

E-mailmarketing is mooi, maar het moet wel wat opleveren.
Wilt u weten hoe u van e-mail het meest krachtige conversiekanaal maakt?

Laat hier uw gegevens achter en wij nemen z.s.m. contact met u op.