Kwalitaria case | OMG

“Vier samen met ons het nieuwe ijsseizoen!”

Achtergrond
Kwalitaria cafetaria is onderdeel van het Franchise Friendly concept, de grootste zelfstandige food franchise in Nederland. De organisatie staat voor lekker eten, toegankelijkheid, betaalbare prijzen en verantwoord ondernemen. Met ruim 50 cafetaria’s verspreid over heel Nederland biedt Kwalitaria een ruim assortiment van verantwoorde burgers, warme- en koude broodjes, salades en verschillende seizoensproducten aan.

Doelstelling
Het doel van deze campagne was om meer storetraffic teweeg te brengen en om bekendheid te genereren omtrent de opening van het ijsseizoen bij Kwalitaria.

CampagneKwalitaria case | OMG
“Vier samen met ons het nieuwe ijsseizoen!”. Dit was de boodschap die Kwalitaria naar de beoogde doelgroep stuurde met een e-mail dat gecreëerd en geoptimaliseerd is door OMG.

Kwalitaria wilde aan iedereen laten weten dat het ijsseizoen geopend is. Daarom nodigde de organisatie de ontvanger van de e-mail uit om gratis ijs te komen halen in alle winkels. Om de lezer nog meer over de streep te trekken, is er met behulp van de Pixylon software van Tripolis een kaart toegevoegd dat het dichtstbijzijnde Kwalitaria winkel liet zien. Hiermee werd het voor de lezer snel duidelijk dat het eigenlijk heel gemakkelijk was om naar de winkel te gaan.

Neuromarketingelementen
Verschillende neurologische elementen zijn opgenomen in deze mailing. Zo is er een klok toegevoegd om aan te geven hoe schaars de tijd nog is om een gratis ijsje te halen.

Kwalitaria case | OMGOMG heeft ook gebruik gemaakt van priming. Door middel van sfeerbeelden zoals het zonnige weiland en de picknicktafel wordt er een gevoel bij de lezer gecreëerd van een zonnige namiddag waar een ijsje perfect bij hoort.

Voor een betere identificatie met de mailing is er in de vormgeving gebruik gemaakt van spiegelneuronen. Dit zijn uitingen van het gedrag van een ander die we imiteren. Met spiegelneuronen identificeer je jezelf met een ander en hoe meer je identificeert, hoe meer vertrouwen er ontstaat. De spiegelneuronen in deze mailing zijn toegevoegd in de vorm van een moeder en dochter die samen een ijsje eten.

De cost of zero is ook een belangrijk element. In verschillende onderzoeken is gebleken dat ‘Gratis’ een belangrijk woord is wat voor veel conversies zorgt. Daarom is in de mailing veelvuldig verwoord dat de lezer een gratis ijsje op kan komen halen bij Kwalitaria.

Resultaat
De mailing behaalde hoge resultaten. Met een verzending naar 100.000 adressen is er een openrate van 31% en een clickrate van 12% bereikt. Dit zijn aanzienlijk hogere percentages dan de gemiddelde cijfers (een openrate van 23,3% en een clickrate van 4,5%). Ruim 1.500 ontvangers hebben gekeken naar de dichtstbijzijnde vestiging en ruim 700 lezers klikten door om kans te maken op een maand gratis ijs.

Martijn Boone namens Kwalitaria:

“Nog niet eerder hebben wij een dergelijke grote e-mailcampagne uitgevoerd. Voor ons was het belangrijk om een zeer gesegmenteerde doelgroep te benaderen, wat met OMG zeker gelukt is. In deze e-mailcampagne hebben we ons op gezinnen met kinderen gericht, in het postcodegebied van onze 100 locaties. De dynamische e-mail sprak tot de verbeelding door relevante features zoals de routekaart en de aftelklok. Een eye-opener was het enorme aantal clicks op de routekaart, waaruit blijkt dat het toch nog onvoldoende bekend is waar wij zijn. De opening van het ijsseizoen met een gratis lente-ijsje was een groot succes mede door de succesvolle e-mailcampagne.”

Wilt u meer weten over deze case?
Marcel Kuiper
T / +31 (0)30 750 4000
M / +31 (0) 6 150 729 32
E / marcel.kuiper@omg.nl

Wilt u meer weten?

E-mailmarketing is mooi, maar het moet wel wat opleveren.
Wilt u weten hoe u van e-mail het meest krachtige conversiekanaal maakt?

Laat hier uw gegevens achter en wij nemen z.s.m. contact met u op.