BMW case | OMGBeleef elektrisch rijden volgens BMW

 

 

Achtergrond
Ter kennismaking met de eerste elektrische auto van BMW organiseerde het automerk een roadshow om autoliefhebbers uit heel Nederland de bijzondere en innovatieve BMW i3 te laten ervaren. Tijdens de BMW i On Tour konden bezoekers een proefrit maken. Daarnaast kregen bezoekers meer informatie over duurzaamheid en elektrisch rijden. Natuurlijk kregen de bezoekers ook alles te horen over de nieuwe BMW i3. De e-mailcampagne van OMG was onderdeel van een nationale campagne rondom de introductie van de BMW i3 in Nederland.

BMW i8 case | OMG

Doelstelling
Deze e-mailcampagne had als doel om bekendheid voor de BMW i On Tour te creëren, traffic naar de landingspagina te genereren en zoveel mogelijk aanmeldingen voor proefritten te realiseren.

Campagne
De kennismaking met de BMW i3 werd bij verschillende lokale dealers georganiseerd door middel van een roadshow. Gedurende elf weekenden werd aan elf dealers een bezoek gebracht. In verband met het lokale karakter van deze roadshow, hebben BMW en OMG een lokale e-mailcampagne opgezet waarbij per dealer de lokale doelgroep werd benaderd.

Anderhalve week voordat de tour bij de dealer zou plaatsvinden, stuurde OMG een e-mail naar een specifiek postcodegebied waar de lezer zich kon opgeven voor een proefrit bij hem of haar in de buurt. Vier dagen later werd een reminder mail gestuurd naar de niet-opens en niet-clicks.

In de e-mail werd de bezoeker op de hoogte gebracht van de datum, plaats en activiteiten op de dag zelf.

Technisch werd dit mogelijk gemaakt door inzet van een dynamisch e-mailtemplate. Dit betekent dat de ontvangers binnen de postcodegebieden automatisch de juiste dealer met vestigingsgegegevens getoond kregen.

De e-mail was ingestoken op elektrisch rijden met BMW in het algemeen en daardoor werd niet alleen de BMW i3 onder de aandacht gebracht, maar ook de BMW i8; het tweede model van BMW i.

BMW case i8 | OMG

 

Creatie e-mail
Het klikgedrag van de lezer gaf interessante inzichten. De call to action button “Ervaar zelf” zorgde voor een groter aantal clicks dan “Meld u aan”. Hieruit blijkt dat de positie van de call to action button samen met de laagdrempelige tekst erg belangrijk is voor de creatie van de e-mail. Uiteindelijk hebben meer lezers een proefrit aangevraagd via de “Ervaar zelf” button.

Er was veel interesse voor de BMW i8. Het hoge aantal clicks bij het onderdeel van de i8 gaf aan dat lezers meer wilden weten over het tweede model van BMW i. Zodra duidelijk werd dat de BMW i8 zo populair was, is de e-mail direct doorgelinkt naar een inschrijfpagina voor het event, in plaats van een link naar een informatieve pagina.

Subjectlinetest
Om voor optimale conversie te zorgen in onze e-mails voeren wij bij onze e-mailcampagnes subjectlinetests uit om het gebruik van onderwerpregels te optimaliseren. De test bij deze BMW campagne bestond uit de volgende 2 regels:

“Ervaar de elektrische BMW i3 bij ú in de buurt”
vs.
“Ervaar de elektrische BMW i3 bij [naam lokale dealer]”

Resultaat
Uit zowel de subjectlinetest als de mailing bleek dat het lokale karakter van de e-mails goed werkte. Het noemen van de dealers in de onderwerpregel zorgde voor een hogere clickrate (7% tegenover 6%). De gemiddelde openrate van alle mailings bedroeg 31,6% met een clickrate van 6%. De reminders scoorden ook hoog: 18,2% van de e-mails werden geopend en 5,9% klikten door. Deze case bewijst de grote kracht van lokale e-mailmarketing van dealers in combinatie met branded marketing van de importeur. Met deze e-mailcampagne van BMW wordt de kracht van het merk versterkt. De consument wordt bewogen om naar de showroom te gaan voor een proefrit om kennis te maken met de auto.

Ervaringen BMW en OMG
Deze vorm van e-mail marketing op grote schaal is voor BMW een primeur. Hiermee is de campagne in lijn met de innovatie van BMW i. Het heeft ons ertoe instaat gesteld om gesegmenteerd en gepersonaliseerd, succesvol een grote nieuwe doelgroep te bereiken en te activeren.” aldus Bastiaan Bless, Conquest Manager BMW.

Wilt u meer weten over deze case?Brendan2_over

Brendan Brouwer
Commercieel Directeur

030 750 4000
brendan.brouwer@omg.nl