AviarepsTraffic genereren met neuromarketing en e-mailtechniek

 

Over AVIAREPS
De missie van AVIAREPS luidt: “Bringing people to the world and the world to the people”. Met hun kennis op het gebied van sales, marketing, PR en trade adviseert en ondersteunt AVIAREPS verschillende reisgerelateerde opdrachtgevers; van airlines en cruisemaatschappijen tot bestemmingen.

 

Over Innovation Norwaynorway
Innovation Norway is de drijvende kracht achter innovatie en ontwikkeling van Noorse bedrijven en industrieën. Een van haar belangrijkste taken is het stimuleren van internationaal toerisme via marketing, waarbij het inspireren van consumenten en het op de kaart zetten van Noorwegen als veelzijdige vakantiebestemming, centraal staat. Om dit te realiseren werkt de organisatie samen met AVIAREPS die, als onderdeel van een van haar marketingcampagnes, OMG/Mailmedia heeft ingeschakeld als expert op het gebied van e-mailadvertising.

 

Doelstelling
De doelstelling van de campagne was om traffic te genereren naar de website en leads te genereren.

Beschrijving campagne
Noorwegen heeft heel erg veel te bieden: prachtige steden, unieke historie en spectaculaire landschappen. Innovation Norway wilde dit laten zien met haar mailing via het e-mailbereik van OMG/Mailmedia. Om de geschikte doelgroep te vinden werd de volgende selectie gemaakt:

  • Kenmerk: leeftijd: 30 – 45 en 50+
  • Kenmerk: AB1
  • Kenmerk: interesse: lekker eten, cultuur, reizen

 

E-mail creatieMailing_kort
In de mail wilden we een unieke sfeer creëren rondom het land, om de lezer zo te enthousiasmeren om meer
informatie te willen vinden over Noorwegen. Met prachtige foto’s konden we een vakantiesfeer creëren die iedere lezer enthousiast maakt om Noorwegen te bezoeken. We hebben niet alleen priming toegepast in de mail, maar ook een aantal andere neuromarketing technieken om zo de lezer door te laten klikken en de gewenste traffic naar de site te genereren:

– Gaze cueing
Door gebruik te maken van kleine pijltjes stuurden we de kijkrichting van de ontvanger naar de rest van de e-mail. Zo scrolden ze bewust of onbewust verder en zagen ze de hele inhoud van de e-mail.

– Contrast Effect
Door de CTA-teksten en CTA-buttons in een opvallende contrasterende kleur te plaatsen, springen ze eruit. Dit werkt conversieverhogend doordat de aandacht naar de buttons geleid wordt.

– Priming
Met het tonen van mooie foto’s geven we de ontvanger onbewuste (vakantie)prikkels en wekken we de interesse om deze bezienswaardigheden in het echt te gaan bekijken.

– Curiosity
Voor de mobiele versie waren de teksten aan de lange kant. Daarom zijn de teksten ingekort én afgebroken met puntjes. Hierdoor creëerden we curiosity; wanneer de ontvanger begint met lezen, wil hij verder lezen en daarvoor zal hij op de CTA-buttons moeten klikken. We raden altijd aan om teksten voor mobiel in te korten omdat men e-mail op mobiel vluchtig doorleest. Vaak is er minder tijd dan wel aandacht voor het lezen op mobiel als het lezen van
e-mail thuis achter de computer.

 

Niet alleen onze neuromarketing technieken zorgden ervoor dat we de gewenste clicks behaalden, maar ook technische elementen zoals een animatie en HTML-kop zorgden ervoor dat de e-mail
opviel én goed leesbaar is:

 

– Animatie
Om extra nadruk te leggen op de CTA buttons hebben we een kleine animatie toegevoegd. De pijltjes in de buttons bewegen subtiel zodat de aandacht nóg meer naar de buttons geleid wordt.

– HTML-kop
In veel e-mailclients worden de afbeeldingen niet direct geladen. Het is dan lastig om de boodschap over te
brengen zodat de lezer direct weet waar de mailing over gaat. Daarom hebben we in het headerbeeld,  de witte koptekst als HTML-tekst opgenomen. HTML tekst wil zeggen dat het losse tekst is en niet wordt gecombineerd met de foto. Als images dan niet worden geladen door streng afgestelde e-mailclients, dan zal de tekst altijd leesbaar zijn en de boodschap direct duidelijk zijn.

 

Verzending
Voor een optimale onderwerpregel hebben we een subjectline test uitgevoerd:

Versie A:
Subjectline: Beleef pure momenten in Noorwegen.
Preheader: En word één met de natuur.

Versie B:
Subjectline: Ontdek de mogelijkheden voor een
avontuur in Noorwegen.
Preheader: En laat je inspireren.

Versie A bleek de winnaar en werd gebruikt voor de uitrol. Na de uitrol is er een reminder naar de opens en non-opens verstuurd. Deze werd in de ochtend van Hemelvaartsdag verstuurd. Een verzenddatum en tijd die
goed hebben uitgepakt vanwege de goede resultaten. De campagne heeft namelijk ver boven de benchmark
gescoord, met een bijna dubbele openrate en een boven verwachting hoge CTR!

 

“Wij hebben de samenwerking met OMG als zeer plezierig ervaren.
De organisatie stelt zich flexibel op, schakelt snel
 en denkt proactief mee binnen het gehele campagne proces.

We kozen voor OMG omwille van hun grote, kwalitatieve e-mail bereik en targetingmogelijkheden, waarmee we een sterk relevant gesegmenteerde en gepersonaliseerde e-mailcampagne konden opzetten. Hierdoor hebben we efficiënte profilering kunnen toepassen, welke we bovendien strategisch konden integreren in onze social media campagnes.  

Daarnaast heeft OMG’s hoge mate van betrokkenheid en expertise op het gebied van e-mail- en neuromarketing bijgedragen aan een soepel optimalisatieproces en geleid tot boven verwachting goede resultaten.”
Laura Boldingh – Consultant AVIAREPS

 

Wilt u meer weten over deze case?Brendan2_over

Wilt u meer weten over deze case? Of wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Wij gaan graag met u in gesprek over hoe wij u, en uw campagne, het beste kunnen helpen.
Brendan Brouwer / Commercieel Directeur
030 750 4000
Brendan.brouwer@omg.nl

Wilt u meer weten?

E-mailmarketing is mooi, maar het moet wel wat opleveren.
Wilt u weten hoe u van e-mail het meest krachtige conversiekanaal maakt?

Laat hier uw gegevens achter en wij nemen z.s.m. contact met u op.