Hoe zet je e-mail succesvol in bij een crossmediale campagne?
Ben jij geneigd om na een enkele e-mail, folder of gesponsord social media bericht actie te ondernemen? Nee? Niet zo gek. Onderzoek toont aan dat we meerdere boodschappen nodig hebben om de merkherkenning te vergroten. En met onze COFFEE flow merken we dat leads 2x meer geneigd zijn om te converteren wanneer we meerdere contactmomenten creëren. Met een enkele mail verzending of social campagne blijft de kans op conversies erg klein. Onze oplossing voor een effectieve online campagne die wél converteert: crossmediale campagnes met e-mail als startpunt.

 

E-mail: wereldwijd en universeel

“Ik heb e-mail, dus ik besta”. Een quote van Edwin Basten om duidelijk te maken dat bijna iedereen wel een e-mailadres moet bezitten om zijn online zaken af te handelen. Wanneer de eigenaar van dat e-mailadres een opt-in heeft afgegeven om commerciële boodschappen te ontvangen, dan wordt dit adres nóg waardevoller. Crossmediale campagnes zijn natuurlijk niet nieuw, maar wij willen laten zien dat e-mail een waardevolle en succesvolle brug is van zo’n campagne. Want door e-mail als startpunt te nemen, kan je veel resultaat boeken:

 

  1. Segmenteer je e-mail doelgroep

Met e-mail kan je van tevoren al de selectie maken. Bij OMG hebben we ruim 75 selectiecriteria waardoor jouw perfecte doelgroep beschikbaar is. Denk er wel aan dat je niet té specifiek bent. Je moet altijd genoeg bereik hebben om je resultaat te behalen en om voor kruisbestuiving te zorgen.

 

  1. Stuur een e-mail voor het eerste contactmoment

We geven in onze blog genoeg tips voor een aansprekende, belevenis creërende e-mail die ervoor zorgt dat jouw boodschap aankomt bij de consument. We weten dat 73% van de Nederlanders in 2016 wel eens een aankoop heeft gedaan na het ontvangen van een commerciële e-mail. Een goed startpunt dus!

 

  1. Zet retargetting via social in

Wist je dat (re)targeting op LinkedIn op basis van e-mail adressen de CTR met 32% verhoogt en een afname van de CPC met 5% realiseert? En dat e-mail subscribers 3x meer geneigd zijn om jouw content via social media te delen dan andere bezoekers? Door de e-mailadressen te combineren met social retargetting zal je een boost geven aan je bereik om zo jouw boodschap nog meer te verspreiden en zo je doelstellingen te behalen.

 

  1. Maak gebruik van display/advertorials

Uit het onderzoek dat ik eerder in dit artikel aanhaalde blijkt dat de merkherkenning stijgt wanneer iemand de boodschap tussen de 5 en 9 keer voorbij ziet komen. Het vergroot je branding waarmee je dus meer kansen benut voor merkherkenning! Herhaling is ook een succesvolle verleidingstechniek. De techniek repetition stelt dat meerdere (verschillende) contactmomenten niet alleen zorgt voor merkherkenning, maar ook voor het beter onthouden van het merk, positievere associaties en uiteindelijk ook positieve houding tegenover converteren. Meerdere contactmomenten zorgen dus voor meer motivatie en voor een grotere kans dat je de consument op een motivatiepiek aanspreekt! Daarom is de inzet van banners en/ of advertorials een goede toevoeging van e-mail en social.

 

  1. Stuur nog een reminder via e-mail

De lezer is nu meerdere keren met je merk en boodschap in contact gekomen. Is branding en awareness creëren niet je enige doelstelling en wil je ook conversie? Stuur een e-mail die aansluit op je eerdere boodschap en steek de boodschap meer conversiegericht in. En gebruik deze tips om je e-mail nog beter te laten converteren.

 

  1. Zet telemarketing in om tot conversie over te gaan

Uit onze Oranje Fonds case blijkt dat wanneer men door een online flow is gegaan, ze 2x meer geneigd zijn om te converteren door middel van telemarketing dan wanneer ze enkel door één kanaal werden benaderd. Een mooie kans dus om de verschillende kanalen te combineren én om er conversies uit te behalen!

 

Conclusie?

Denk in crossmediale campagnes! Nog teveel campagnes zijn ingericht rondom het idee dat maar 1 kanaal nodig is om je klanten te bereiken, te engageren en ze over te halen iets te kopen of een dienst af te nemen. Door meerdere kanalen in te zetten verhoog je de merkherkenning, creëer je meerdere momenten voor de lezer om tot een conversie over te gaan en heb je kortom: een succesvollere campagne.

Zonnebaan 45     3542 EB Utrecht    030 750 4000

Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl
Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl