Selecteer een pagina
Hoe e-mail langzaam evolueert naar mailbare microsites
E-mail saai? Absoluut niet! Het is aan ons als designers om de markt van e-mail design en techniek goed in de gaten te houden. En anno 2017 gaan de ontwikkelingen sneller dan ooit. Er is steeds meer mogelijk om ervoor te zorgen dat e-mail persoonlijk, dynamisch en opvallend wordt en er natuurlijk voor zorgt dat de lezer doorklikt.

Mijn doel van dit artikel is om te laten zien dat e-mail en webdesign steeds meer naar elkaar groeien en wat de mogelijkheden van mobile devices daarbij zijn. Dit jaar zien we bij verzendingen dat meer mail geopend wordt op mobiel dan op desktop en zelfs de overhand krijgt.

Dat zijn cijfers om rekening mee te houden wanneer wij de e-mails creëren.

 

De verschillen tussen websites en e-mail
Hoewel er steeds meer mogelijk is, blijven er natuurlijk wel verschillen bestaan tussen websites en e-mail. Het zijn ten slotte twee verschillende kanalen. Met e-mail wordt er, in tegenstelling tot website design, nog veel gewerkt met oude technieken. Veel features die al jaren mogelijk zijn op websites, worden nog niet ondersteund in e-mail clients.

Daarnaast hoef je bij het ontwerpen van een website maar rekening te houden met vier grote browsers. Bij e-mail ligt dat net even wat anders. Er zijn ontzettend veel verschillende e-mailclients en iedere cliënt toont de mail op z’n eigen manier. Wij houden bij het ontwerp rekening met zo’n 20 tot 40 clients, die per versie en besturingssysteem zich weer heel anders kunnen gedragen.

 

Mede mogelijk gemaakt door Apple
Voor de e-mailmarketeer die alle mogelijkheden wil benutten in zijn e-mail design is er zeker hoop. Op smartphones, en met name op iPhones die de native mail app gebruiken, is heel veel mogelijk. Deze clients kunnen bijna net zoveel als een webbrowser. Voor ons natuurlijk het leukst om voor te ontwerpen, want dan kun je echt laten zien wat je kunt. Zeker met CSS3, een techniek waarmee we animaties verwerken zoals in deze case.

Gelukkig zien we dat de mail app op Apple iPhone steeds meer gebruikt wordt. Andere partijen zien dit ook. Het overzicht hieronder komt bijvoorbeeld van Litmus:

 

 

Marktaandeel per e-mail client.

 

E-mails zijn microsites geworden
We merken dat e-mails steeds vaker gelezen worden op mobiele devices. En dat betekent dat als men de e-mail leest, hij niet rustig achter een desktop zit. We moeten er rekening mee houden dat de e-mail gelezen wordt in de trein, in de wachtkamer van de dokter, of om de tijd te doden voordat het vliegtuig vertrekt. Dit zorgt ervoor dat de mail op allerlei verschillende manier gelezen kan worden, vluchtig, snel, kritisch, waardoor het extra belangrijk is dat jouw e-mail de juiste doelgroep aanspreekt.

Over het algemeen werken gigantische lappen tekst niet meer en het visuele aspect is erg belangrijk. Je wilt de beleving compleet maken voor de ontvanger. Daarom is het belangrijk om veel visuals te gebruiken. Denk aan afbeeldingen, GIF-jes, video’s en animaties.

 

CSS3
Met een CSS file heb je controle over de opmaak van een website of e-mail. CSS3 is de nieuwste versie van deze opmaaktaal en biedt nieuwe mogelijkheden zoals het animeren van elementen. Nu we CSS3 kunnen gebruiken bij het opmaken van e-mails zijn de mogelijkheden eindeloos. We kunnen bijna alles wat ook mogelijk is bij het ontwerpen van een website. Alles om de beleving voor de ontvanger compleet te maken.

Een aantal mogelijkheden:

  • Video – direct video kijken in de e-mail. (Dit wisselt heel erg per apple versie)
  • Carousel – swipen binnen een e-mail. Vergelijkbaar met content op Facebook en Instagram.
  • Accordion-achtige elementen – hiermee houd je de content scanbaar en kan de lezer de content uitklappen voor meer.
  • Dynamische content – denk aan countdowns, afbeeldingen die getoond worden afhankelijk van het weer of van de winkelvoorraad.
  • CSS3 animaties – hier vallen alle bovenstaande voorbeelden onder, maar er is nog veel meer mogelijk. Deze animaties zijn ook geen afbeelding. Het grote voordeel is dat deze niet door e-mailclients geblokkeerd worden.

 

Onderzoek de doelgroep
Wat je ook doet en welke mogelijkheden je ook wilt verkennen op het gebied van e-mailmarketing: onderzoek je doelgroep. Ik kan dit niet genoeg benadrukken, het is ontzettend belangrijk om te kijken hoe ze zich gedragen en wat ze met de e-mail doen. En op basis daarvan bepaal je de content.

Je kunt de doelgroep onderzoeken met tools als Litmus of Email on Acid. Daarnaast vind je ook statistieken in de meeste tools waarmee je de e-mail verstuurde.

En als uitsmijter: durf te experimenteren. Er is ontzettend veel mogelijk op dit moment, alleen weten we nog niet in alle gevallen wat het oplevert. Daar is het allemaal nog te nieuw voor. Dus past het bij jouw doelgroep en vertelt het jouw verhaal? Wees dan niet bang om eens wat anders te proberen.

Zonnebaan 45     3542 EB Utrecht    030 750 4000

Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl
Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl