Het Automotive marketing event 2017: Service is pas service wanneer het onverwachts komt.

06 nov 2017

Dit jaar vond het Automotive Marketing event plaats in Maarssen. Hét moment voor iedereen die betrokken is in de branche om op de hoogte gebracht te worden van de laatste trends op het gebied van marketing. Het beloofde een drukke dag te worden, met presentaties van onder ander Google en Marktplaats.

 

Floris van de Peppel, Google – Online trends en Local search
De presentatie van Google legde een van de uitdagingen nog eens goed bloot: 93% van de internetgebruikers doen aan online onderzoek voordat ze een product of dienst kopen. Dat betekent dat ons oriëntatiegedrag compleet verschoven is van online naar offline. En dat is te merken bij het showroombezoek. Waar men vroeger gemiddeld 5 keer een showroom bezocht voor over te gaan op de koop van een auto, is dat nu nog meer 2 keer.

Maar daar bleven de cijfers van Google niet bij: 51% van de autokopers begint hun onderzoek online, en 53% van de consumenten vinden hun autodealer online. 40% via een zoekmachine en 35% via de website.

Floris legde uit dat hoewel dit cijfers zijn waar we mee moeten leren omgaan, het ook vele mogelijkheden biedt. Zo biedt online marketing veel mogelijkheden voor de consument om nieuwe modellen te ontdekken en voor ons als marketeer om die consument dus te vinden.

Het laatste percentage dat zeker indruk maakte is dat 64% van de gebruikers research doet via mobiel. Mocht een responsive campagne nog niet op de planning staan, dan zijn deze cijfers hopelijk genoeg motivatie om dit prioriteit nummer 1 te maken!

 

Wim Ubachs, het ei van Ubachs
Het gevoel en de waarde rondom het bezitten van een auto is uniek. Hoe speel je zo goed mogelijk in op deze waarden zodat je een succesvolle marketing rondom je merk bedrijft?

Wim Ubachs gaf vele voorbeelden van advertenties uit het verleden die sterk inspeelden op de merkwaarden. Volkswagen met humor en zelfspot, Land Rover met zijn avonturen in de natuur, en MG met zijn pure gevoel van vrijheid.

Maar nu? Wat kun je als dealer doen om eruit te springen? Ubachs gaf het publiek mee om voorkeur te creëren door op een eigen manier aansluiting te vinden:

  • Zoek een aansluitingspunt met de commercial
  • Zoek aansluiting met de afkomst van het merk
  • Gooi je eigen (merk)persoonlijkheid in de strijd

 

“Realiseer dat uw eigen bedrijf ook een merk is. Daarmee bent u lokaal onderscheidend. Ga op zoek naar het dna van uw bedrijf, uw merkpersoonlijkheid, en benut dat.” – Wim  Ubachs

 

En een van de sterkste termen van de dag: service is pas service als het onverwacht is. Bied nét dat beetje extra zodat de klant blij verrast is. We bieden allemaal goede service. Maar het wordt pas echt onvergetelijk wanneer de klant het niet zag aankomen.

 

Rick Dronkers, Head of analytics, Maxlead
Iedereen heeft altijd toegang tot informatie, dit zorgt voor snelle, kortere interactiemomenten, op veel versplinterde kanalen, terwijl er een weerstand begint te ontstaan tegen push kanalen. En dit zorgt voor veel vraagtekens. Hoe zet je met deze ontwikkelingen nog succesvol marketing in om klanten naar je showroom te krijgen? In de presentatie van Maxlead werd data als antwoord gegeven. Data doet niets op zichzelf, maar door het te interpreteren en in te zetten is data hét middel om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

Na deze presentatie nam Tobias Braam, manager online marketing van Marktplaats het over om meer te vertellen over A/B testing. Hij vertelde meer over de trending zoekopdrachten op de site (Gratis), en over hoe zij testing aanpakken. Zijn take-aways:

  • Gebruik AB tests = meer succes + meer leren
  • Start simpel
  • Weinig data? Gebruik afgeleide data
  • Gebruik het LIFT model voor test ideeën
  • Sla tests in een vast format op

 

Martin Kranenburg, Conversion is in the brain
Ook Martin weet dat 95% van onze decision making zich in het onderbewuste afspeelt. Wat we daaruit kunnen afleiden? Houd het simpel! Don’t make the user think. Martin gaf tijdens de presentatie verschillende voorbeelden die we mee kunnen nemen in de marketing. Tip: gebruik geen carrousels op de website! Deze hebben bewezen slecht te zijn voor de conversie en er gebeurt teveel voor het brein om te verwerken en door te gaan naar die belangrijke conversie.

Vervolgens ging hij in op de verleidingstechnieken van Cialdini: sympathie, wederkerigheid, autoriteit, sociale bewijslast, commitment en consistentie en schaarste. En hij besteedde meer aandacht aan andere technieken zoals Gaze Cueing en Loss aversion.

 

“De principes van Cialdini zijn online goed toepasbaar om de conversie te verhogen. Sociale bewijskracht is belangrijk en komt tot uiting in lijstjes of het gebruik van getallen. Je autoriteit wordt nog eens bevestigd door logo’s op je site te gebruiken van grote bedrijven en klanten. Maar probeer ook schaarste te creëren met mis-het-niet-acties: dit zijn de laatste 30 exemplaren.” – Martin Kranenburg

 

Mijn indruk?
Er waren veel raakvlakken te zien met de laatste trends en wat we hier dagelijks bij OMG doen. Neuromarketing en A/B testing zijn onderwerpen die veelvuldig op onze werkvloer besproken worden om zo effectief mogelijk resultaat te behalen voor onze adverteerders.

De term “Service is pas service wanneer het onverwachts komt” is wat het meest bij me is blijven hangen. Ik ga zeker de uitdaging aan om dit te bereiken bij onze huidige en nieuwe adverteerders!

 

Bron: https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/marketing/21233-get-mobile-or-die