Bekentenissen van een e-mailmarketingspecialist

Op de blogpagina van OMG schrijven we graag over handige, praktische tips over e-mail en neuromarketing. Hoe verwerk je succesvol neuromarketingtechnieken? Hoe voorkom je de belangrijkste e-mail fouten? Of hoe maak je goed gebruik van e-maildata?

Geen van dat alles deze keer. In dit artikel gaan we het hebben over de donkere krochten van e-mailmarketing. Onderwerpen waarbij het schaamrood op de kaken verschijnt bij mijn collega’s. De taboes in het vak, waar niemand het over wilt hebben: de bekentenissen van een e-mailspecialist

 

Wellicht overdrijf ik een beetje. Maar je aandacht heb ik zeker te pakken?

 

De waarheid is dat het verzinnen, ontwikkelen en versturen van e-mailcampagnes niet altijd over rozen gaat. Ook dit vak kent zijn frustraties en obstakels waar wij dagelijks tegenaan lopen. En het is ook belangrijk die onderwerpen te delen. Onze zogenaamde bekentenissen.

Aan mij de eer om deze bekentenissen te delen. Hier komen ze:

Niet alle designvoorstellen vinden we even mooi. Maar goed, ze converteren wel.

 Op de blogpagina van OMG schrijven we graag over handige, praktische tips over e-mail en neuromarketing. Hoe verwerk je succesvol neuromarketingtechnieken? Hoe voorkom je de belangrijkste e-mail fouten? Of hoe maak je goed gebruik van e-maildata?

Geen van dat alles deze keer. In dit artikel gaan we het hebben over de donkere krochten van e-mailmarketing. Onderwerpen waarbij het schaamrood op de kaken verschijnt bij mijn collega’s. De taboes in het vak, waar niemand het over wilt hebben: de bekentenissen van een e-mailspecialist

Outlook is een echte pain in the ass 

Of het nu gaat om gifjes, CSS3, aftellende klokken of simpelweg het plaatsen van afbeeldingen. Outlook is dé e-mail client die veel van deze elementen niet goed toont. Een gemiste kans, want we weten uit ervaring dat interactie in de mail echt een toevoeging is voor de campagne en dat vele andere clients dit wél ondersteunen. Het is aan de designer en de front-end developer om de beste fallback te verzinnen, zodat we interactieve campagnes kunnen blijven ontwikkelen die ook binnen Outlook goed eruitzien (helaas dus zonder interactie). Maar dat weerhoudt onze designers er niet van om nog eens flink te vloeken wanneer Outlook weer eens afwijkt bij een van de designtests.

Heb je geen checklist bij het ontwikkelen en versturen van een campagne? Bereid je dan voor op een campagne die fout gaat

Checklists zijn heilig bij OMG. Er komt zoveel kijken bij het maken van een campagne: designs die volgens ODM en neurotechnieken opgebouwd moeten worden, HTML’s die in alle clients moeten werken, pixels, tags, en links die correct moeten zijn… Bij elke campagne pakken we onze checklist erbij zodat we 100% zeker weten dat niets vergeten wordt. Mocht je deze checklist niet bij de hand hebben… dan kan je er zeker van zijn ergens een fout te maken.

Een e-mail versturen is niet alleen een druk op de knop

Hoewel het heel makkelijk lijkt en we ook graag doen alsof het makkelijk lijkt, is dit echt niet het geval. Te vaak wordt er nog gedacht dat het maken van een mail gewoon het bij elkaar proppen is van wat plaatjes en een beetje tekst. Als e-mailmarketingspecialist maak je geen gebruik van drag-and-drop tools. Waarom niet? Omdat deze nooit zo dicht op de bal zitten qua bruikbare technieken en nooit zulk goed maatwerk kunnen realiseren als ons eigen team dat kan. En vergeet ook het optimaliseren van de subjectline niet, het analyseren van de data in de online tools en het managen van de campagne door de projectmanager. Dus nee, het versturen van een goede e-mailcampagne is niet alleen een druk op de knop.

Ja, ook wij gebruiken Pinterest ter inspiratie

Ah, Pinterest. Dé plek voor inspiratie om je huis in te richten, DIY’s voor je tuin of voor je nagels. En… dus ook voor e-mails! Uiteraard kijken we ook op sites zoals reallygoodemails. Maar vertrouw ons als we zeggen dat er op Pinterest ook interessante pareltjes te vinden zijn wanneer je inspiratie op wil doen voor specifieke themamails of voor het ontwikkelen van concepten voor e-mailcampagnes.

Dat waren ze! Onze 5 bekentenissen. Heb jij er ook een? Deel ze met ons in de comments.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?
Neem contact op! Ik praat u graag bij.
Brendan Brouwer
Managing Director
brendan.brouwer@omg.nl
030 750 4000
Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?
Neem contact op! Ik praat u graag bij.
Brendan Brouwer
Managing Director
brendan.brouwer@omg.nl
030 750 4000

Zonnebaan 45     3542 EB Utrecht    030 750 4000

Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl
Zonnebaan 45     |     3542 EB Utrecht     |     030 750 4000     |     info@omg.nl